Minciuni, minciuni sfruntate si sondaje
Realitatea Romaneasca
Joi, 6 Octombrie 2005
414
O veche butada care circula printre sociologi spune ca exista trei tipuri de minciuni: minciuni simple, minciuni sfruntate si sondaje de opinie.
Ceea ce s-a intamplat zilele tre-cute cu un sondaj realizat de prestigiosul institut Gallup si manipulat de Societatea Academica din Romania (SAR) demonstreaza cu prisosinta acest lucru. Concret, SAR a umflat procentele Aliantei D.A. si cu preferintele intervievatilor pentru PNL si PD, luate in mod separat. Pe langa faptul ca a adus in acest fel Aliantei un plus nejustificat de trei procente, le-a scazut in paralel pe cele ale PSD (cu 0,5%) si pe cele ale PRM (cu 1,5 %), ca sa iasa mai bine rezultatele dorite.
Metoda folosita de SAR pentru a modifica rezultatele sondajului, metoda care sfideaza bunul-simt chiar si al unui nespecialist, i-a facut pe cei de la Gallup, dar si de la alte institute de sondare a opiniei publice, sa protesteze. SAR nu numai ca a respins toate criticile, dar, din schimbul de replici din presa ultimelor zile, am aflat chiar de la sefa organizatiei, Alina Mungiu Pippidi, ca intotdeauna a procedat asa. Ba mai mult, tot ea recunoaste ca asa facea si pe vremea Conventiei Democratice, fara ca acest lucru sa fie o greseala de lucru in materie de sondaje. Chiar asa? Imi amintesc ca prin 2000 exista un „birou“ de sondaje care, prin calcule la fel de rudimentare, ii acredita pe taranisti cu 25%, iar dupa cum stie toata lumea n-au mai vazut Parlamentul.
De fapt, imediat dupa acele alegeri s-a ridicat problema adoptarii unei legi care sa reglementeze activitatea institutelor de sondare, nu de alta, dar manipularea prin sondaje devenise atat de evidenta incat ajunsese sa discrediteze profesia de sociolog. Clasa politica, principalul client al sondajelor de opinie, nu s-a aratat interesata de acest proiect si l-a respins in Parlament fara drept de apel.
O lege care sa puna ordine si in acest domeniu este mai mult decat necesara. Ea n-ar trebui sa cuprinda insa doar obligatiile institutelor de sondare, ci si pe cele ale institutiilor care comanda sondajele. Pana atunci insa, valoarea sondajelor in ochii tuturor trebuie sa ramana un zero barat, ca si a acelora care le manipuleaza.
Realitatea Romaneasca
Joi, 22 Ianuarie 2009
414
Realitatea Bihoreana
Miercuri, 21 Ianuarie 2009
414
Realitatea Romaneasca
Miercuri, 21 Ianuarie 2009
414
Realitatea Romaneasca
Duminica, 18 Ianuarie 2009
414